FAQ /

Store oplevelser
i trygge rammer

Vi ved at der kan være mange spørgsmål i forbindelse med genåbningen efter COVID-19. Vi har derfor samlet svarene på nogle af de mest stillede spørgsmål herunder. Har I yderligere spørgsmål er i altid velkomne til at skrive en mail til os på info@nordsoemail.dk eller ringe på 9894 4188.

FAQ

Hvorfor er det nødvendigt at åbne nu?

Vi valgte frivilligt at lukke d. 12. marts, da vi mente at det var det eneste rigtige at gøre, for at sikre vi ikke var med til at sprede smitte blandt hverken medarbejdere eller gæster. Siden har vi gennem DAZA været i dialog med Kulturministeriet omkring opdaterede retningslinjer for en genåbning af zoologiske anlæg. De nye retningslinjer ligger til grund for, at vi nu er klar til at åbne igen. Sammenholdt med Seruminstituttets vurdering af, at der er lav risiko ved en åbning gør, at vi betragter det som fuldt ud forsvarligt at genåbne zoologiske anlæg og akvarier, med de forskellige tiltag vi laver i vores udstilling.

Hvor meget plads har I?

Det er kendetegnene for danske zoologiske anlæg, at der generelt er rigtig god plads. Hos Nordsøen Oceanarium er 2/3 af vores udstilling indendørs og 1/3 udendørs, i alt næsten 15.000 kvadratmeter, hvor man som gæst kan bevæge sig rundt.  

Hvordan sørger I for at der ikke kommer for mange gæster ind på samme tid?

Vi vil overvåge antallet af gæster nøje ved hjælp af et system, der tæller alle der kommer ind af døren og ud igen, så vi altid ved nøjagtig hvor mange vi har i udstillingen. Derudover vil vi sikre flowet blandt gæster med ekstra personale og skiltning, så det til alle tider er sikkert at besøge os. Vi har også mulighed for midlertidigt at lukke for adgang, hvis gæsteflowet alligevel skulle blive for tæt.

Der vil i vores højsæson blive mulighed for at købe billetter i timeslots, hvor man køber billet på forhånd til enten formiddag eller eftermiddag. På den måde kan vi styre antallet af gæster og samtidig undgå for meget ventetid.

Hvordan bliver et besøg hos jer anderledes end det vi er vant til?

Vi følger retningslinjerne fra sundhedsmyndighederne nøje og har derfor lavet en række tiltag, der skal sikre at både gæster og personale kan føle sig helt trygge hos os. Vi har derfor indrettet udstillingen så trængsel kan undgås, og dermed mindske smittefaren. Det betyder også at der vil være få områder, med begrænset plads/bevægelsesfrihed, som i første omgang vil være lukket.

Vi foretager følgende i udstillingen:
- Afstandsmarkeringer
- Ekstra rengøring
- Ekstra personale
- Særlig skiltning
- Bemandet Informationsskrank
- Opstilling af sprit til hænder og berøringsflader
- Ensretning i visse dele af udstillingen
- Fodringer med visse begrænsninger – aktiviteter bliver tilpasset til mindre forsamlinger
- Begrænsninger i nogle dele af udstillingen

Sætter I billetprisen ned?

Nej. Vi fastholder vores priser, da vi har haft mange ekstra omkostninger. Vi undlader til gengæld at indføre særlige miljøtillæg, som man har set i andre brancher. Vi sætter en lid i at sørge for at vores gæster stadig vil få store oplevelser i trygge omgivelser, og at et besøg skal føles så tæt på normalt som muligt, på trods af situationen.

Kan I garantere at det er sikkert at besøge jer?

Vi valgte i de zoologiske anlæg frivilligt at lukke for ikke at bidrage til smittefare, og det er fortsat vigtigt for os, at en genåbning sker på en forsvarlig og sikker måde for både gæster og ansatte. Vi har gennem DAZA været i tæt dialog med Kulturministeriet omkring retningslinjer for en sikker og gradvis åbning. De retningslinjer følger vi fuldt ud – og mere til.

Vi foretager følgende i udstillingen:
- Afstandsmarkeringer
- Ekstra rengøring
- Ekstra personale
- Særlig skiltning
- Bemandet Informationsskrank
- Opstilling af sprit til hænder og berøringsflader
- Ensretning i visse dele af udstillingen
- Fodringer med visse begrænsninger – aktiviteter bliver tilpasset til mindre forsamlinger
- Begrænsninger i nogle dele af udstillingen

Alt i alt mener vi, at vi kan sikre de trygge rammer for et besøg på på Nordsøen Oceanarium.

Hvad gør I helt konkret for at undgå smitte/kø/sammenstimlen?

Vi foretager følgende i udstillingen:
- Afstandsmarkeringer
- Ekstra rengøring
- Ekstra personale
- Særlig skiltning
- Bemandet Informationsskrank
- Opstilling af sprit til hænder og berøringsflader
- Ensretning i visse dele af udstillingen
- Fodringer med visse begrænsninger – aktiviteter bliver tilpasset til mindre forsamlinger
- Begrænsninger i nogle dele af udstillingen

Vi har med andre ord gjort alt, hvad vi kan for at sikre at vi undgår smitte. Samtidig opfordrer vi vores gæster til at holde god afstand til hinanden og have god håndhygiejne. Der vil være let adgang til spritdispensere og/eller håndvask i hele huset. Har man symptomer på COVID-19, beder vi om, at man bliver hjemme. Dette gør vi både på hjemmesiden og ved indgangen.

Hvad med dyrene – kan de smitte(s)?

Der er stadig usikkerhed om, hvorvidt der kan smittes mellem dyr og mennesker. Vi har taget nogle enkelte forholdsregler ved nogle dyreanlæg, for at være på den sikre side.

Forventer I reaktioner fra dyrene, når der nu pludselig kommer publikum igen?

Vi forventer kun at de tager positivt imod gæster, som vil være positiv stimulering. Det ved vi at i hvert fald nogle af dyrene har savnet.

Hvornår bliver et besøg ”almindeligt” igen?

Det kan vi desværre ikke svare på. Vi følger myndighedernes udmeldinger og vil løbende justere i forhold hertil. Det vigtigste for os er, at vi kan sikre tryghed for både gæster og personale, så vi fortsat kan danne rammer for gode oplevelser med havets forunderlige verden.

Vi glæder os til at se jer igen!