Nordsøen Oceanarium er nu en Green Attraction
Nordsøen Oceanarium har som det første zoologiske anlæg i Danmark – og som kun den syvende attraktion i hele landet – opnået Green Attraction certificeringen.
Gennem det seneste halve år har organisationen været i gang med en større dokumentationsproces i forhold til bæredygtighed. Nu har det omfattende arbejde båret frugt.
”Nordsøen Oceanarium er det første akvarium mærket med Green Attraction, og det er fortjent,” udtaler Mikal Holt Jensen, som er sekretariatsleder for Green Attraction. ”Udover at Nordsøen Oceanarium beskytter og formidler natur og miljø, så arbejder de også på de indre linjer med at sikre en mere grøn og miljøvenlig drift af akvariet. Det er mærkningen med Green Attraction et synligt bevis på.”
Direktør Karl Henrik Laursen udtaler: ”Vi er meget glade og stolte over denne certificering, særligt over, at vi nu er det første zoologiske anlæg i Danmark, der har den. Samtidig går vi til opgaven med omtanke og ansvar. Som en attraktion, der når ud til mere end 190.000 gæster om året, ønsker vi også at påtage os ansvar og sætte en høj standard for, hvordan vi arbejder med bæredygtighed. Vi vil også gerne give gæsterne et troværdigt indblik i, hvordan vi tilgår det i hverdagen. Dette hjælper Green Attraction certificeringen med. Vi har i mange år arbejdet med bæredygtighed, særligt grundet vores position som en organisation med naturbevarelse og formidling i fokus. Nu ser vi frem til at fortælle gæsterne endnu mere om det, og måske også inspirere dem, vores leverandører og samarbejdspartnere.”
Igennem flere år har Nordsøen Oceanarium arbejdet med bæredygtighed, hvor en generel optimering af energiforbruget på driftsområdet har været i fokus. Forskellen er nu, at man via Green Attraction certificeringen har et skarpere overblik over ens handlinger og kan derfor arbejde mere konkret med bæredygtighed.
Det har været en større opgave at indhente dokumentation bl.a. indenfor produkter såsom rengøringsmidler, hvor der nu indkøbes flere svanemærkede produkter. Andre forbedringsområder har f.eks. været tryksager, emballage og en højere procent økologiske varer i køkkenet.
Certificeringen har krævet inddragelse og dialog med samtlige afdelinger i huset, lige fra administrationen, butikken, køkkenet, café, akvarie- og til den tekniske afdeling. Alle medarbejdere har desuden deltaget i workshops om bæredygtighed.
Projektmedarbejder indenfor bæredygtighed, Rikke Lundsgaard Olsen, fortsætter: ”Det er et stort skulderklap til organisationen med Green Attraction certificeringen, for det viser, at vi ikke bare siger, at vi arbejder med bæredygtighed, men at der faktisk er handlinger bag ordene, hvilket certificeringen også bekræfter. Vi er meget bevidste om, at dette er en certificering, som sætter en standard indenfor vores arbejde med bæredygtighed og, at det er et værktøj til at kunne vurdere hvor vi er, og løbende arbejde for at forbedre os.”
Hvad er Green Attraction?
Green Attraction er en ny dansk miljømærkningsordning etableret i 2022 for attraktioner bl.a. zoologiske anlæg, museer og forlystelsesparker. En Green Attraction certificering kræver bl.a. arbejde med energiforbrug, fødevarer, rengøringsmidler, affaldssortering, miljøledelse og politikker indenfor bæredygtighedsområdet. Green Attraction ordningen er udviklet i samarbejde mellem Organisationen af Danske museer, Danske Zoologiske Haver og Anlæg, Foreningen af Forlystelsesparker, De videns pædagogiske Centre og HORESTA. Green Attraction faciliteres af HORESTA og er støttet af Erhvervsfremmebestyrelsen. Der er nu syv attraktioner med Green Attraction certificering.
Kontaktperson: Direktør Karl Henrik Laursen tlf. 4048 9392